Ajutorul de deces: Beneficiari, condiții și procedură de acordare!
Cine poate beneficia de ajutorul de deces?
Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului următoarelor categorii de persoane:
- Asiguratului în sistemul public de pensii;
- Pensionarului;
- Persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat, indiferent de stagiul de cotizare realizat;
- Persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului până la vârsta de 2 ani (sau 3 ani în cazul copilului cu handicap, respectiv 7 ani în anumite situații), dacă anterior intrării în concediu era asigurată obligatoriu;
- Unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Cine poate solicita ajutorul de deces?
Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile de înmormântare. Aceasta poate fi:
- Soțul/soția supraviețuitor;
- Copilul decedatului;
- Părintele decedatului;
- Orice persoană fizică sau juridică care poate dovedi suportarea cheltuielilor aferente.
În cazul în care persoana decedată este un membru de familie al asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului, ajutorul de deces este acordat acestora.
Conform legii, „membru de familie” se consideră:
- Soțul/soția;
- Copiii proprii, adoptați, aflați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educare, cu vârsta de până la 18 ani, sau până la 26 de ani dacă își continuă studiile;
- Copiii, indiferent de vârstă, care și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18/26 de ani.
În cazul unui copil inapt pentru muncă, dacă are peste 18 ani, ajutorul se acordă doar dacă există un act medical emis de medicul expert al asigurărilor sociale care atestă această incapacitate și momentul apariției acesteia.
În cât timp se achită ajutorul de deces?
Ajutorul de deces este echivalent cu valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale și se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
Plata se face de către casa teritorială de pensii:
- În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului – la casa de pensii din raza domiciliului persoanei decedate;
- În cazul decesului unui membru de familie neasigurat – la casa de pensii din raza domiciliului asiguratului/pensionarului care solicită ajutorul.
Ajutorul poate fi cerut în termen de 3 ani de la data decesului.
Acte necesare pentru solicitarea ajutorului de deces
Persoana care solicită ajutorul trebuie să depună următoarele documente:
- Cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- Certificatul de deces (original și copie);
- Act de identitate al solicitantului (original și copie);
- Documente de stare civilă care atestă gradul de rudenie cu persoana decedată (original și copie);
- Dovada cheltuielilor de înmormântare (original);
- Adeverință care certifică faptul că, la data decesului, copilul între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată (original, dacă este cazul);
- Act medical emis de medicul expert al asigurărilor sociale, dacă decesul a survenit în cazul unui copil inapt pentru muncă, cu vârsta peste 18 ani (original, dacă este cazul);
- Dovada calității de asigurat în sistemul public de pensii (dacă este cazul);
- Declarație pe propria răspundere că membrul de familie decedat nu era asigurat sau pensionar, dacă este cazul.
Această măsură asigură sprijin financiar pentru familiile afectate, acoperind cheltuielile necesare în astfel de momente dificile.