Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au anunțat că majoritatea achizițiilor online făcute de Black Friday pot fi returnate în termen de 14 zile/ Totuși, nu pot fi returnate produsele personalizate, produsele de sănătate, conținutul digital sau biletele și rezervările pentru evenimente!
„Dacă ați cumpărat ceva de care nu sunteți sigur, este posibil să aveți o opțiune de returnare, dar doar dacă îndepliniți anumite condiții. După Black Friday, entuziasmul achizițiilor poate lăsa loc îndoielilor. Dacă vă simțiți nesigur cu privire la cumpărarea făcută, nu sunteți singurul. Din fericire, grație dreptului de retragere reglementat de Uniunea Europeană, majoritatea achizițiilor online pot fi returnate în termen de 14 zile. Totuși, este important să cunoașteți detaliile acestui drept”, au precizat joi reprezentanții ANPC.
Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România – ECC Romania, a explicat că Uniunea Europeană garantează dreptul de retragere pentru achizițiile realizate de Black Friday.
„Black Friday poate oferi oportunități excelente de cumpărare, dar poate duce și la achiziții impulsive inutile. Dreptul de retragere protejează consumatorii de presiunile vânzărilor și le oferă șansa de a se răzgândi”, a spus Irina Chirițoiu.
Specialiștii ANPC au detaliat condițiile pentru a putea beneficia de dreptul de retragere:
- Se aplică achizițiilor la distanță: Dreptul de retragere este valabil pentru majoritatea comenzilor online, telefonice sau poștale, dar nu pentru produsele cumpărate direct din magazine. Totuși, unele magazine pot oferi returnări voluntare pentru achizițiile realizate în magazin.
- Notificarea în termen de 14 zile: Consumatorii trebuie să informeze vânzătorul despre decizia de retragere în termen de 14 zile de la primirea produselor.
- Proces simplu: Informarea vânzătorului poate fi făcută printr-un simplu e-mail, fără a fi necesară o scrisoare oficială. Este important ca consumatorii să păstreze dovada notificării. Unele magazine oferă un sistem de etichete de returnare, iar consumatorii trebuie să verifice condițiile de returnare specifice fiecărui magazin.
- Returnarea în termen de 14 zile: După notificare, consumatorii au încă 14 zile pentru a returna produsele în stare bună.
- Costuri de transport pentru returnare: De obicei, consumatorii sunt responsabili pentru costurile de expediere ale returului, cu excepția cazului în care vânzătorul oferă transport gratuit pentru retur.
- Excepții: Nu pot fi returnate produsele personalizate sau făcute la comandă, produsele de sănătate sau igienă nesigilate, conținutul digital (după ce a fost accesat sau descărcat), precum și biletele și rezervările pentru evenimente sau servicii limitate în timp (de exemplu, călătorii, bilete de evenimente, rezervări de hotel sau închirieri de mașini).