În Australia a intrat în vigoare o lege care garantează „dreptul la deconectare”, permițând angajaților să nu răspundă la apeluri sau mesaje de la angajatori după încheierea programului de lucru, conform BBC/ Această legislație le oferă angajaților libertatea de a ignora comunicațiile după orele de lucru fără a se teme de represalii din partea superiorilor!
Un studiu recent a estimat că australienii lucrau în medie 281 de ore suplimentare neplătite pe an. Măsuri similare sunt deja în vigoare în peste 20 de țări, majoritatea din Europa și America Latină.
Legea nu interzice angajatorilor să contacteze angajații în afara orelor de program, dar le conferă angajaților dreptul de a nu răspunde, cu excepția cazurilor în care refuzul ar fi considerat nerezonabil.
Conform noilor reglementări, angajatorii și angajații sunt încurajați să rezolve disputele între ei. Dacă nu se găsește o soluție, Comisia Australiană pentru Muncă Echitabilă (FWC) poate interveni. FWC poate ordona angajatorului să nu mai contacteze angajatul în afara programului și poate obliga angajatul să răspundă dacă consideră că refuzul este nerezonabil.
Nerespectarea ordinelor FWC poate atrage amenzi de până la 19.000 de dolari australieni (aproximativ 12.900 USD) pentru angajați și până la 94.000 de dolari australieni pentru companii.
Organizațiile de muncitori au salutat măsura. Consiliul Australian al Sindicatelor a declarat că legea „va permite lucrătorilor să refuze contactele nerezonabile după orele de lucru și va contribui la un echilibru mai bun între viața profesională și cea privată.”
John Hopkins, expert în domeniul muncii de la Swinburne University of Technology, a declarat pentru BBC News că noile norme vor aduce beneficii și angajatorilor, deoarece angajații care beneficiază de un echilibru mai bun între viața profesională și personală sunt mai puțin predispuși la concedii medicale și la părăsirea organizației.
Cu toate acestea, reacțiile angajaților au fost mixte. Rachel Abdelnour, angajată în industria publicității, a spus pentru Reuters că legea este extrem de importantă, având în vedere timpul considerabil petrecut conectat la telefoane și e-mailuri.
Pe de altă parte, David Brennan, angajat în domeniul financiar, și-a exprimat scepticismul, considerând că noua lege nu va schimba prea mult situația în industria sa, unde există așteptări de disponibilitate constantă.