Sursa foto: Planul Național de Redresare și Reziliență şi Apele Române Crișuri facebook

 

Administrația Națională „Apele Române” prin Apele Române Crișuri a lansat o licitație publică pentru dezvoltarea celei mai mari rețele de piste cicloturistice pe diguri din România. Acest proiect ambițios este realizat cu sprijinul fondurilor europene atrase prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Obiectivul proiectului este reabilitarea digurilor și dezvoltarea a cinci trasee cicloturistice care vor acoperi râurile Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru.

Beneficii aduse de proiect

  1. Consolidarea malurilor și îmbunătățirea accesului pentru intervenții rapide.
  2. Creșterea siguranței în zonele de protecție împotriva inundațiilor.
  3. Promovarea turismului sustenabil prin utilizarea infrastructurii existente în mod ecologic.

Proiectul dispune de un buget de 79,49 milioane lei, asigurând finanțarea necesară pentru realizarea lucrărilor complexe. De asemenea, cei interesați să participe la această inițiativă pot depune ofertele până la data de 4 februarie 2025.

”Administraţia Bazinală de Apă Crişuri a atras cei mai mulți bani europeni pentru a amenaja, în total, 191,325 kilometri de piste de bicilete pe digurile de apărare împotriva inundațiilor. Vorbim de o investiţie cu multiple beneficii, și anume: malurile apelor vor fi consolidate, accesul pe coronamentul digului în caz de intervenții la inundații va fi îmbunătățit, și, nu în ultimul rând, populația va avea acces la piste de biciclete după modelul rețelei europene de trasee EuroVelo. Pistele vor avea lățimi cuprinse între 2 și 2,4 metri și un strat de 10 cm de macadam, adică o îmbrăcăminte rutieră formată din mai multe straturi de piatră spartă. Acolo unde râurile se intersectează cu afluenţii acestora, se vor construi pasarele pentru a asigura continuitatea traseului.” – a transmis  Pásztor Sándor, director ABA Crișuri.

Primul lot se va construi pe malul stâng al râului Ier, pe sectorul Andrid-Ianca, pe o lungime de 52,71 km și va face conexiunea între localitățile: Santău și Pir din județul Satu Mare, respectiv Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni, Diosig din judeţul Bihor.

A doua pistă va fi amenajată pe o lungime de 43 de km, pe digul de pe malul drept al râului Barcău și pe valea Înot, pe sectorul Marghita-Frontiera cu Ungaria și va trece prin localitățile: Marghita, Abrămuţ, Chişlaz, Sâniob, Sălard, Roşiori și Tămăşeu (județul Bihor). A treia și a patra pistă se vor construi pe digurile de pe râul Crișul Repede, pe o lungime totală 60,88 km distribuite astfel: pe malul drept, între Oradea și frontiera cu Ungaria, trecând prin localitățile bihorene Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu, și pe pe malul stâng, sector pod Tărian – Dig mal drept Canal Colector, respectiv pe digul de pe malul drept Canal Colector – confluenţa cu Valea Culişer trecând prin localitățile: Girişu de Criş, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta (judeţul Bihor). Ultimul lot de traseu de cicloturism, cu o lungime de 34,735 km, se va construi pe malul drept al Canalului Colector, la confluenţa cu valea Culişer – Dig mal drept râul Crişul Negru; Dig mal drept râul Crişul Negru sector confluenţă Canal Colector – pod Zerind şi Dig mal stâng râul Crişul Negru, sector pod Zerind – Frontiera cu Ungaria, pe teritoriul localităţilor: Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu (jud.Bihor), Mişca și Zerind (jud.Arad), potrivit crisurirowater.ro.