Foto: Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării - România

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a lansat în luna mai mecanismul de raportare #nofake,  iar până acum a strâns peste 3300 de raportări

Acest mecanism, o premieră națională și europeană, a fost dezvoltat pentru a răspunde rapid la sesizările utilizatorilor români privind deepfakes, înșelătorii online, conținut instigator la ură și alte nereguli.

Mecanismul #nofake a avut ca scop reducerea timpului de rezolvare a sesizărilor, un obiectiv realizat cu succes. În multe cazuri, timpul de răspuns al platformelor s-a redus de la câteva săptămâni la doar câteva ore. Din cele peste 3300 de raportări primite până acum, aproximativ jumătate au vizat conținut cu adevărat problematic, dintre care 70% erau deepfakes legate de fraude financiare sau false remedii medicale.

MCID a transmis aceste sesizări fie direct către rețelele sociale precum Facebook, Instagram, TikTok și YouTube, fie către instituțiile abilitate, în funcție de natura conținutului raportat.

Pentru a asigura eficiența acestui demers, MCID a implicat mai multe instituții, printre care ANCOM, AEP, ANPC, DNSC și CNA, în cadrul unui grup de lucru dedicat. Au fost organizate peste 10 întâlniri cu reprezentanți ai acestor instituții și ai platformelor de socializare, stabilindu-se canale dedicate pentru raportarea conținutului.

MCID a precizat că eliminarea conținutului inadecvat este responsabilitatea exclusivă a platformelor sociale, care verifică dacă materialele încalcă propriile standarde comunitare sau legislația europeană, precum Digital Services Act (DSA). Ministerul nu are acces la rapoartele interne de analiză ale platformelor, rolul său limitându-se la transmiterea sesizărilor.

Din 24 octombrie, MCID a primit 475 de raportări, majoritatea vizând conținut electoral. Acestea au fost direcționate către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), singura instituție din România autorizată să gestioneze astfel de cazuri.

Mecanismul #nofake s-a dovedit a fi un instrument util pentru reducerea timpului de reacție în cazurile de conținut inadecvat online, protejând utilizatorii români de diverse forme de dezinformare și fraudă.