Ministerul Energiei din România a anunțat lansarea unui instrument financiar unic, destinat susținerii investițiilor în producția de biocombustibili avansați
Acest proiect, aprobat de Comisia Europeană, are un buget de 500 de milioane de euro, din care un prim apel va fi alocat cu 100 de milioane de euro, prin resurse obținute de la Fondul pentru Modernizare.
Sebastian Burduja, Ministrul Energiei: “România are oportunitatea de a dezvolta producția de biocombustibili avansați și astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim.Trebuie să dezvoltăm instrumentele prin care punem în practică atingerea țintelor comune, asumate la nivel european. Trăim într-o lume dinamică, în permanentă mișcare, dar aceasta libertate și eficiență vin cu un cost. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim. Și pentru că este un domeniu puternic dependent de combustibili fosili, introducerea biocombustibililor avansați va crește pondererea surselor regenerabile de #energie din componentele carburantilor și, inevitabil, va avea un impact pozitiv asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. România are potențialul și capacitatea de dezvoltare a domeniului, iar noi, la Ministerul Energiei, vom sprijini acest tip de investiții. Foarte importantă a fost, în acest sens, consultarea pe care am avut-o în prealabil, feedback-ul primit de la operatorii economici interesați fiind armonizat și integrat în această nouă schemă de ajutor de stat pe care o vom lansa”., conform Ministerului Energiei.
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a subliniat importanța acestui pas pentru România în a deveni lider regional în decarbonizarea transporturilor, având în vedere că aproape 25% din emisiile globale de gaze cu efect de seră provin din acest sector. Producția de biocombustibili, cum ar fi bioetanolul, uleiul vegetal hidrotratat (HVO) și combustibilul de aviație sustenabil (SAF), este esențială pentru atingerea țintei de a reprezenta 5% din consumul de energie pentru transporturi până în 2030.
Schema de ajutor de stat va acoperi până la 45% din costurile de investiție, iar capacitatea minimă estimată de producție a noilor instalații va fi de 50.000 de tone de bioetanol și până la 90.000 de tone de SAF și HVO pe an. Entitățile publice și private înregistrate fiscal în România vor putea aplica pentru finanțare, cu condiția să respecte criteriile europene de durabilitate și reducere a emisiilor.