Foto: Sorin Grindeanu

 

Astăzi, construcția unui nou segment al Autostrăzii A8, cunoscută și ca Autostrada Unirii, a intrat oficial în etapa de licitație. Contractul pentru proiectarea și execuția Lotului Joseni-Ditrău, care traversează județul Harghita, a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), oferind un termen-limită pentru depunerea ofertelor până la data de 25 noiembrie 2024.

Proiectul are o valoare estimată de 1,2 miliarde de lei (fără TVA), finanțarea fiind asigurată prin Planul Național de Transport (PT). Câștigătorul licitației va avea la dispoziție 34 de luni pentru finalizarea celor 14,4 kilometri ai acestui lot, perioadă care include 10 luni pentru faza de proiectare și 24 de luni pentru construcția propriu-zisă.

Tronsonul va include lucrări de infrastructură complexe, cum ar fi construcția a 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 vor avea rolul de ecoducte, facilitând trecerea faunei locale. De asemenea, va fi amenajat un nod rutier important la Joseni, care va asigura o conexiune eficientă pentru traficul din zonă. Pe lângă aceste elemente, vor fi construite două spații de servicii moderne, care vor include zone comerciale, stații de alimentare cu combustibil, 12 stații de încărcare pentru vehicule electrice și toalete publice.

Pentru a asigura funcționalitatea independentă a acestui segment de autostradă până la finalizarea secțiunilor adiacente, contractul prevede și construcția unei descărcări provizorii în zona de conexiune cu Lotul Ditrău-Grințieș. Aceasta va permite utilizarea parțială a autostrăzii chiar înainte ca toate cele patru loturi ale secțiunii montane să fie finalizate.

Lotul Joseni-Ditrău, parte a secțiunii montane Sărățeni-Pipirig

Lotul Joseni-Ditrău este primul din cele patru loturi ale secțiunii montane Sărățeni-Pipirig, care se întinde pe o distanță de 116 kilometri. Această secțiune este gestionată de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) și este considerată una dintre cele mai provocatoare porțiuni din cadrul Autostrăzii A8 datorită terenului accidentat și necesității unor lucrări de mare complexitate.

Celelalte loturi din această secțiune montană includ:
– Lotul Sărățeni-Joseni (32,4 km);
– Lotul Ditrău-Grințieș (37,9 km);
– Lotul Grințieș-Pipirig (31,5 km).

Planuri de viitor pentru secțiunea montană a A8

În perioada următoare, loturile Sărățeni-Joseni și Ditrău-Grințieș vor intra și ele în licitație. Anunțul pentru Lotul Sărățeni-Joseni va fi publicat în SEAP după ce documentația va fi validată de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP). În același timp, contractul pentru Lotul Ditrău-Grințieș va fi transmis spre validare în decursul acestei săptămâni. CNIR estimează că toate cele patru loturi ale secțiunii Sărățeni-Pipirig vor fi scoase la licitație până la finalul lunii noiembrie 2024. Importanța Autostrăzii A8 pentru România

Autostrada A8, cunoscută și sub numele de Autostrada Unirii, are o importanță strategică majoră pentru România, fiind un proiect care va lega regiunea Moldovei de Transilvania, facilitând atât comerțul, cât și mobilitatea cetățenilor. Construcția acestei autostrăzi a fost mult așteptată, fiind văzută ca o soluție pentru decongestionarea traficului, reducerea timpilor de călătorie și stimularea dezvoltării economice în regiunile pe care le traversează.