Autoritatea pentru Concurenţă şi Pieţe (CMA) din Marea Britanie a lansat marţi o investigaţie privind serviciile de căutare Google, marcând prima anchetă semnificativă sub noile reglementări stricte referitoare la concurenţa digitală, relatează CNBC!
CMA analizează dacă Google se încadrează în categoria ”statutului strategic de piaţă” (SMS) conform Legii privind pieţele digitale, concurenţa şi consumatorii (DMCC), intrată în vigoare la 1 ianuarie 2025. Atribuirea acestui statut ar permite autorităţii să impună modificări pentru prevenirea comportamentelor anticoncurenţiale.
Sarah Cardell, directorul executiv al CMA, a explicat că ancheta vizează dominaţia Google pe piaţa de căutare, pentru a asigura condiţii echitabile, mai ales într-un moment în care inteligenţa artificială schimbă modul în care oamenii caută informaţii online.
”Rolul nostru este să ne asigurăm că oamenii au acces la opţiuni diverse şi la inovaţie în serviciile de căutare, precum şi la un tratament corect, mai ales în privinţa modului în care datele lor sunt colectate şi stocate”, a declarat Cardell.
CMA urmăreşte să creeze un teren de joc echitabil pentru toate companiile, indiferent de dimensiune, asigurându-se că toţi actorii din piaţă, de la motoare de căutare concurente la agenţi de publicitate şi organizaţii media, pot prospera.
În prezent, Google deţine peste 90% din căutările generale în Marea Britanie şi este folosit de peste 200.000 de agenţi de publicitate din ţară, potrivit CMA.
”Căutarea online este esenţială pentru creşterea economică, iar rolul său în conectarea afacerilor cu alţi actori economici face ca buna funcţionare a concurenţei să fie crucială”, a subliniat CMA.
Un purtător de cuvânt al Google a declarat că gigantul tehnologic va coopera cu CMA pentru a implementa reguli care să sprijine toate tipurile de website-uri şi utilizatori din Marea Britanie. Totodată, Google a avertizat, într-o postare pe blog, că reglementările prea restrictive ar putea limita opţiunile şi oportunităţile pentru consumatori şi afaceri.
În plus, CMA a exprimat îngrijorări că dominaţia Google ar putea dezavantaja noii actori inovativi, cum ar fi OpenAI şi Perplexity, care dezvoltă tehnologii de căutare bazate pe inteligenţa artificială. ”Concurenţa eficientă în serviciile de căutare este esenţială pentru un tratament corect al editorilor de ştiri, în privinţa utilizării conţinutului lor”, a concluzionat CMA.