istockphoto.com

În județul Alba, situația profesorilor de fizică a devenit alarmantă, reflectând o criză națională profundă. Conform rezultatelor inițiale ale concursului național de Titularizare 2024, doi candidați au obținut note extrem de scăzute la disciplina Fizică: 3.95 și 4.10.

În contextul în care, pentru a se titulariza, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă, iar pentru a deveni suplinitori este necesară o notă minimă de 5, aceste rezultate sunt deosebit de îngrijorătoare.

Aceasta nu este o situație izolată. În 2023, un singur candidat s-a prezentat la Titularizare pentru a preda fizica în județul Alba și a obținut o notă sub 3. Problema este semnalată de inspectorul școlar general Cornel Sandu și reflectă o realitate dureroasă a sistemului educațional din România: lipsa profesorilor calificați de fizică.

Lipsa profesorilor de fizică poate fi atribuită mai multor factori. Profesoara Delia Davidescu, într-un interviu acordat TVR Info, a subliniat că majoritatea profesorilor de fizică din școli sunt aproape de pensie sau deja pensionari. Tinerii absolvenți de facultate nu sunt tentați să intre în învățământ, preferând cariere în cercetare sau alte domenii unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atrăgătoare. Acest fenomen este amplificat de oferta scăzută de profesori noi în sistem, așa cum a declarat Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, într-o dezbatere organizată de Edupedu.ro și World Vision România. În multe județe, în ultimii 10 ani, au intrat foarte puțini profesori de fizică noi, iar procentul celor sub 40 de ani este extrem de mic.

Ovidiu Tripșa, inspectorul școlar general al IȘJ Brașov, a confirmat la Radio România Brașov FM că deficitul de profesori de fizică este un trend național, afectând și alte discipline precum chimia și biologia. Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, a subliniat că în următorii 10 ani, aproximativ 60.000 de profesori se vor pensiona, ceea ce va agrava și mai mult această criză.

Conform unui raport prezentat de Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, în 2021, peste jumătate dintre profesorii de științe aveau peste 50 de ani, prefigurând o criză de profesori calificați în următorul deceniu.

Pentru a remedia această situație, este necesară o strategie națională bine definită care să încurajeze tinerii să urmeze o carieră în învățământ. Măriuca Talpeș a subliniat importanța oferirii unor salarii competitive pentru profesorii debutanți, ceea ce ar putea atrage mai mulți tineri talentați în sistem. De asemenea, este esențial să se promoveze pasiunea pentru predare și să se creeze un mediu de lucru atractiv și motivant pentru profesori.

Educația continuă și programele de mentorat pentru profesorii tineri ar putea contribui la formarea unei noi generații de cadre didactice dedicate și competente. Implicarea activă a autorităților locale și centrale în găsirea de soluții pentru acest deficit de personal calificat este crucială pentru viitorul învățământului românesc.

Criza profesorilor de fizică din România este un semnal de alarmă care necesită intervenții urgente și eficiente. Fără profesori calificați, calitatea educației suferă, iar viitorul tinerilor elevi este pus în pericol. Soluțiile propuse trebuie să fie aplicate rapid și cu hotărâre pentru a asigura un sistem educațional robust și de calitate. Numai astfel vom putea asigura o generație viitoare bine pregătită și capabilă să contribuie la dezvoltarea societății.