Sursa foto: mai.gov.ro/captura de ceran video youtube

Guvernul României a aprobat, în ședința din 13 martie 2025, trei Hotărâri de Guvern propuse de Ministerul Afacerilor Interne, care reglementează emiterea Cărții Electronice de Identitate (CEI). Aceste hotărâri stabilesc cadrul tehnic și procedural necesar pentru implementarea noului document la nivel național

Deciziile adoptate includ stabilirea datei la care sunt îndeplinite condițiile tehnice pentru emiterea CEI, procedurile privind colectarea și ștergerea datelor biometrice și actualizarea normelor metodologice privind evidența persoanelor și actele de identitate, potrivit unui comunicat de presa.

Procesul de emitere a Cărții Electronice de Identitate va începe pe 20 martie 2025 în județul Cluj, urmând ca, în următoarele două luni, documentul să devină disponibil la nivel național prin serviciile comunitare de evidență a persoanelor. Începând cu 2 iunie 2025, și copiii sub 14 ani vor putea obține acest document, care va putea fi folosit atât ca act de identitate, cât și ca document de călătorie. De asemenea, din 20 mai 2025, vor fi eliberate și Cărți de Identitate Simple (CIS), fără suport electronic de stocare.

Principalele avantaje ale CEI includ un format standardizat, similar cardurilor bancare, elemente avansate de securitate pentru protecție împotriva falsificării și furtului de identitate, utilizarea ca document de călătorie și acces la servicii electronice, inclusiv semnătura digitală.

Costuri și accesibilitate

În perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea Cărții Electronice de Identitate este suportată din fonduri externe nerambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Datele înscrise în Cartea Electronică de Identitate:

În format tipărit: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă.

În format electronic: toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.

Impresiunile papilare înscrise în CEI sunt șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic.