Foto: Ministerul Mediului

Ministerul Mediului a publicat astazi detaliile Garzii Nationale de Mediu cu privire la controalele nationale ce au avut loc privind implementarea SGR din perspectiva relației administrator – comerciant

Astăzi, la conferința de presă, au participat ministrul Mircea Fechet, Comisarul General al Gărzii Naționale de Mediu, Andrei Rudolf Corlan, și vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Sebastian Ioan Hotca, unde au fost prezentate rezultatele acțiunilor de inspecție și control desfășurate între 5 iulie și 5 august 2024 pentru a verifica implementarea și funcționarea SGR la comercianții care vând produse în ambalaje SGR, precum și la Administratorul SGR.

”Așa cum știți, a fost inaugurat cel de-al 6-lea centru de #colectare și avem deja peste 1,3 miliarde de ambalaje SGR returnate. Suntem pe traiectoria pe care ne-am asumat-o, iar beneficiile sunt evidente: zeci de mii de tone de ambalaje ajung în fabrici de reciclare, investiții și tehnologii noi atrase în România, locuri de muncă verzi, o țară mai curată. Controlul tematic realizat de Garda Naţională de Mediu și ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor inclusiv la administratorul programului, RetuRO SGR Principala disfuncționalitate a fost identificată în mediul rural unde comercianții refuză returnarea garanției. Apreciez efortul autorităților publice locale care au găsit soluții pentru rezolvarea acestei probleme. Respectul față de cetățean este primordial ca principiul accesibilității – distanța de 200 m până la cel mai apropiat punct de colectare – să guverneze activitatea operatorilor economici în toate zonele țării. Lansăm astăzi un număr #TELVERDE la care cetățenii pot face sesizări sau reclamații pe whatsapp, cu privire la situațiile cu care se confruntă și care vor fi verificate și remediate în cel mai scurt timp” a declarat Mircea Fechet.

GNM a efectuat 3.647 de controale privind implementarea SGR din perspectiva relației administrator-comerciant, la care au participat 160 de comisari, și a aplicat 535 de sancțiuni în valoare totală de 2.768.000 lei, astfel:

– 422 de sancțiuni contravenționale pentru implementarea SGR, din care:
– 293 avertismente
– 129 amenzi în valoare de 1.450.000 lei

– 113 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea condițiilor din actele de reglementare în domeniul protecției mediului și pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul gestionării deșeurilor, din care:
– 25 avertismente
– 88 amenzi în valoare de 1.318.000 lei

Sancțiunile au vizat abaterile comercianților de la legislația specifică SGR, cum ar fi:

– utilizarea programului informatic pus la dispoziție de administratorul SGR;
– obligația de a încheia contracte cu administratorul SGR pentru îndeplinirea obligațiilor ce decurg din HG nr. 1074/2021;
– organizarea de puncte de returnare pentru ambalaje SGR;
– preluarea ambalajelor de la punctele de returnare exclusiv de către administratorul SGR;
– înregistrarea obligatorie în baza de date gestionată de administrator;
– obligația de a ține evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate.

Controalele ANPC au vizat, în principal, relația comerciant-consumator în cadrul SGR astfel:

– Au fost controlați 286 operatori economici, constatându-se 225 de abateri (78.7%);
– Pentru abaterile constatate, s-au aplicat 263 de sancțiuni contravenționale, respectiv:
– 170 avertismente
– 93 amenzi contravenționale în valoare de 732 mii lei

Abaterile constatate au inclus:

– Modul de indicare a prețurilor, inclusiv a garanției;
– Lipsa informațiilor de pe automat privind modalitatea de returnare a valorii;
– Automate de returnare defecte;
– Refuzul preluării ambalajelor si ambalaje nerecunoscute de RVM.