Ministerul Educației a aprobat Metodologia-cadru care reglementează structura programelor de dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității acestora și modul de atribuire a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar. Noile prevederi vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2025-2026
Metodologia definește trei categorii principale de programe de formare: programe de specialitate, programe complementare și programe de abilitare funcțională. Acestea sunt menite să susțină dezvoltarea profesională continuă a personalului didactic, în conformitate cu cerințele actuale ale sistemului educațional.
O componentă esențială a noii metodologii este introducerea sistemului european de acumulare a creditelor (ECTS) pentru evaluarea și validarea competențelor dobândite în cadrul programelor de formare. Cadrele didactice vor avea obligația de a acumula cel puțin 15 credite ECTS la fiecare interval de cinci ani, ca parte a procesului de dezvoltare profesională continuă.
Un credit ECTS reflectă un volum de aproximativ 25 de ore de pregătire și este asociat unui set specific de competențe conforme standardelor profesionale pentru cariera didactică. Programele pot fi creditate cu un număr cuprins între 1 și 5 ECTS, pentru a facilita recunoașterea lor automată la nivel european.
Activitățile de formare se vor desfășura, de regulă, în timpul anului școlar, fiind organizate astfel încât să nu interfereze cu desfășurarea orelor de curs. De asemenea, acestea nu vor putea depăși ora 20:00 și vor fi limitate la maximum 8 ore de formare pe zi.