Franța, Grecia, Italia și Polonia intenționează să voteze vineri în favoarea unor tarife de până la 45% pentru importurile de vehicule electrice fabricate în China, potrivit unor surse, ceea ce ar fi suficient pentru a sprijini cele mai importante măsuri comerciale ale Uniunii Europene, deși acest lucru ar putea provoca represalii din partea Beijingului, relatează Reuters! 

Comisia Europeană, care investighează subvențiile acordate vehiculelor electrice chinezești, a propus aceste tarife finale celor 27 de state membre ale UE, votul fiind așteptat vineri.

Acest sprijin constituie un impuls semnificativ pentru Bruxelles, întrucât acesta reprezintă unul dintre cele mai mari cazuri comerciale din istoria UE. Cu toate acestea, rămâne incert cum va vota Germania, cea mai mare economie europeană și principalul producător auto al regiunii.

Potrivit reglementărilor UE, Comisia poate impune tarifele pe o perioadă de cinci ani, cu excepția cazului în care o majoritate calificată de 15 țări, reprezentând 65% din populația UE, se opune planului.

Franța, Grecia, Italia și Polonia, care reprezintă 39% din populația UE, și-au exprimat sprijinul pentru aceste tarife.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a subliniat necesitatea de a proteja UE de importurile ieftine de vehicule electrice din China, subvenționate de stat. Comisia a raportat o creștere a înregistrărilor vehiculelor electrice chinezești în UE de la 3,5% în 2020 la 27,2% în al doilea trimestru al anului 2024.

Industria auto din UE, în special producătorii germani, se opune tarifelor, întrucât depind de piața chineză pentru o treime din vânzările lor.

Între timp, China a inițiat propriile investigații asupra importurilor de produse europene, ca răspuns la ancheta UE privind vehiculele electrice.

Dacă tarifele vor fi impuse, producătorii chinezi vor trebui să decidă dacă vor absorbi costurile sau vor crește prețurile. Aceasta i-a determinat pe unii producători chinezi să ia în considerare investiții în fabrici din Europa, în ciuda costurilor mai mari.

Președintele francez Emmanuel Macron a declarat că subvențiile chineze sunt „insuportabile” și a subliniat necesitatea protejării concurenței echitabile.

De asemenea, SUA, Canada, Turcia și Brazilia au adoptat deja măsuri împotriva practicilor neloiale din China.

Germania, care s-a abținut la un vot anterior, ar putea face același lucru, având în vedere divergențele din cadrul guvernului său. Volkswagen a cerut guvernului german să respingă tarifele, considerând că acestea nu vor spori competitivitatea. Totuși, Comisia UE ar putea modifica propunerea dacă dorește să atragă un sprijin mai larg.

O altă opțiune discutată este impunerea unui preț minim de import, bazat pe factori precum performanța bateriei sau autonomia vehiculului.